Økologi og kvalitet er på vej væk fra de britiske middagsborde. Krisemenuen byder nu i stedet på baked beans og hvidt toastbrød ligesom de billige kødudskæringer atter er kommet til ære og værdighed.
Husmarkedet er kollapset, butikskæder og virksomheder lukker på stribe, og hver måned må 100.000 flere melde sig i arbejdsløshedskøen. ‘The credit crunch’ gør ondt, og 2009 tegner til at blive det værste år for Storbritannien siden 2. Verdenskrig.
Efter at have fyldt aviser og tv i mere end et år begynder den voldsomme økonomiske krise og dens virkninger nu for alvor at kunne mærkes i hverdagen blandt de knap 60 millioner briter.
Krisen får forbrugerne til at handle nedad i et forsøg på at få pengene til at strække længere. De spiser mindre ude, køber billigere varer, og discountbutikker som Lidl og Aldi har kronede dage.
Baked beans hitter
Alene i december steg salget af baked beans med hele 22 procent. Til gengæld dykkede salget af økologiske varer med 11 procent. Og ifølge markedsinstituttet Mintel, vil økologi-salget efter ti år med uafbrudt fremgang i år dykke med 7,5 procent.
Selv om den britiske økologiske organisation Soil Association forsøger at slå koldt vand i blodet og bevidst nedtoner krisens konsekvenser for den økologiske sektor, erkender organisationens politiske direktør, Peter Melchett, at også økologien er ramt af den økonomiske nedtur.
- De fleste forbrugere er loyale. Folk svigter ikke økologien i stort omfang, men der kommer heller ikke nye til. Vi har mistet væksten, siger han.
42 af Soil Associations største medlemsvirksomheder meldte for et par måneder siden om en salgsfremgang på over ti procent i forhold til året før. Derfor er der ingen grund til at male fanden på væggen, mener Melchett.
- Indtil videre ser det ud til, at det økologiske salg holder sig rimeligt stabilt, men set i forhold til en forventet vækst på 30 procent, som vi har været vant til her i landet de seneste år, er der selvfølgelig tale om en voldsom nedgang, siger han.
Tesco, der har en tredjedel af dagligvaremarkedet, er en af de butikskæder, som melder om nedgang i økologi-salget, mens Asda, som er den anden største kæde, midt under krisen har sat ny rekord og har øget salget med 25 procent i forhold til samme periode året før.
Asda er ejet af amerikanske Wal-Mart og konkurrerer i høj grad på pris.
- Asda gør det godt, fordi folk går fra dyre butikker og dyre mærker til discountbutikker og billigere varer, siger Peter Melchett.
Det økologiske marked i Storbritannien er det tredje største i Europa efter Tyskland og Italien.
Den seneste opgørelse, som er et par år gammel, viser, at briterne årligt køber økologiske varer for knap to milliarder pund. Dengang svarende til godt 20 milliarder kroner.
Økologi i kasser
Guy Watson, som er ejer af Storbritanniens største økologiske abonnementsordning, Riverford, med næsten 70.000 faste kunder, forsikrer, at hans forretning fortsat giver overskud, men at væksten er gået i stå, og at krisen er mærkbar.
- Det britiske marked har det svært i øjeblikket og vi går en meget hård tid i møde. Jeg regner med, at det vil fortsætte i hvert fald i de kommende seks måneder. Vi har dog stadig fremgang, selvom den er yderst beskeden i forhold til for blot to år siden, understreger han.
Guy Watson etablerede virksomheden i 1993 og har nu afdelinger over det meste af Storbritannien.
Indtil sidste år voksede Riverford med årlige vækstrater, der ifølge Watson aldrig lå under 30 pct. og enkelte år nåede helt op i nærheden af 50 procent, men i april sidste år vendte udviklingen, og siden har markedet været fladt.
Guy Watson og hans Riverford leverer hver 45.000 kaser med frugt og grøntsager og er også begyndt at sælge kød. Foreløbig udgør kødsalget dog kun 6-8 procent af omsætningen.
Også Abel and Cole, der konkurrerer med Riverford om at være landets største, melder om fortsat interesse hos kunderne.
Markedet vokser ikke
I forhold til Danmark, hvor knap hver tredje liter mælk, der sælges, er økologisk, er det britiske salg langt mere beskeden.
Markedsandelen for økologiske drikkemælk er tre procent, oplyser Huw Bowles, som er chef for det andelesjede økologiske produktionsselskab, OMSC, der tæller hovedparten af Storbritanniens godt 500 økologiske mælkeproducenter.
- Alt går ned i øjeblikket. Derfor er vi både overraskede og taknemmelige for at salget ikke er dykket mere, men holder sig på næsten samme niveau som sidste år, siger han.
Knap så godt går det for de ellers populære økologiske yoghurt-brands fra Yeo Valley og Rachels Organic som med en andel på syv procent af markedet, mister terræn i øjeblikket. Også den økologiske ost er på tilbagetog.
Væksten var høj frem til 2006, hvor briterne måtte importere økologisk mælk fra bl.a. Danmark og Holland for at forsyne butikkerne. Mælkeproducenter, der lagde om i 2008, er klar til at levere øko-mælk nu, men Huw Bowles venter dog ingen nye omlæggere ‘på grund af det øjeblikkelige økonomiske klima’.
Bowles håber på en stabil vækst i de kommende år, men gør sig ingen forhåbninger om at nå op på samme formidable markedsandel som de danske økologiske mælkeproducenter har præsteret.
- Men når vi ser på Danmark, opmuntrer det os og får os til at tro på, at vi har et større potentiale. Vi skal forbedre vores markedsføring og kan forhåbentlig nå op på en markedsandel på ti procent, siger han.
Vil skære ned
En undersøgelse, som markedsindstituttet Mintel i London for nylig offentliggjorde, bekræfter, at briterne i stort omfang vælger de dyre økologiske fødevarer fra.
Næsten halvdelen, eller 48 procent, siger, at de i det kommende år vil skære ned eller helt holde op med at købe økologiske varer.
- Britiske forbrugere er helt klart begyndt at sætte spørgsmålstegn ved de økologiske varer og de ekstra kvaliteter, der får ved at betale en merpris, siger Richard Perks, som er leder af Mintels detailhandelsundersøgelser.
Ifølge ham skal producenter og detailhandel blive langt bedre til at kommunikere de etiske, miljømæssige og personlige plusser, forbrugerne kan opnå ved at vælge økologisk.
Lokalt hitter
- Oven i virkningerne af de økonomiske problemer er de økologiske varer i stigende omfang oppe mod konkurrence fra andre etiske valgmuligheder som for eksempel velfærd, fairtrade og lokale producerede fødevarer, tilføjer Richard Perks.
Debatten om global opvarming og den dyre transport af fødevarer er nærværende for mange britere, som i dag har sat lokalt fremstillet øverst på listen af etiske prioriteringer, når de køber ind.
Mens kun 21 procent af forbrugerne siger, de kigger efter økologiske varer, når de handler, siger 33 procent, at de går efter lokalt producerede og 26 procent siger, at de prioriterer fairtade produkter.