- De otte udviklingsbanker sætter 175 milliarder dollars af til byplanlægning. Udover at spare liv og fjerne trafikpropper i hundredevis byer er målet højre effektivitet og bæredygtig økonomisk udvikling, siger Joan Clos, chef for UN-HABITAT.
Trafikpropper, forurening og ulykker med biler, busser og lastvogne anslås at koste 5-10 procent af et lands nationalprodukt om året. Sektoren er den hurtigst voksende kilde til forurening med drivhusgasser.
Partnerskab
Alene i Indien og Kina venter man 500 millioner nye byboere i løbet af de kommende 20 år. Investering i de offentlige transportsystemer skal sikre fremkommeligheden i fremtidens tæt befolkede byer.
Initiativet, der er frivilligt, stammer fra et etableret samarbejde mellem bankerne, erhvervslivet, private organisationer og myndigheder i hårdt trafikramte lande.
Inden året er omme vil de 68 involverede organisationer i partnerskabet SLoCaT have en plan færdig. Ambitionerne er højere end hidtil. Investeringer i infrastruktur skaber tilmed mange nye job.