Ost skal ikke længere kun smage af mælk. To af Danmarks pionerer inden for gastronomi lancerer i dag et nyt samarbejde. Mikkeller er et af tidens mest hypede danske mikrobryggerier, mens Arla Unika er mejerikoncernens flagskib inden for gastronomisk innovation. Nu har de i fællesskab udviklet to oste, der bruger det øllets smage og teknikker.
Samarbejde viser en ny tendens inden for fødevarevirksomheder, mener Louise Byg Kongsholm, trendforecaster og adm. direktør i pej-gruppen.
- Samarbejder, hvor to eller flere producenter byder ind med hver deres spidskompetencer, har længe været populært i blandt andet mode- og designbranchen. Men vi ser også flere og flere af den slags tiltag i fødevarebranchen. Det resulterer i nogle unikke produkter, som ingen af producenterne ville have kunnet udvikle på egen hånd, og det er meget interessant, siger hun.
Når nysgerrige smagsløg mødes
Samarbejdet mellem Mikkeller og Arla Unika udspringer af venskabet mellem Mikkellers ejer Mikkel Borg Bjergsø og osteudvikler hos Arla Unika MadsØstergaard-Clausen. De første spæde skridt til samarbejdet blev taget allerede i foråret 2014, hvor Arla Unika i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2014 som et forsøg præsenterede fire oste med forskellige Mikkeller-øl på ingredienslisten.
Siden er samarbejdet blevet formaliseret og resulterer nu i en såkaldt øl-infuced blåskimmelost med det mundrette navn Twenty Thousand Leagues samt osten Cheasy Simcoe, der bedst kan beskrives som en spiselig IPA. De to Mikkeller Arla Unika-oste lanceres i en kort periode i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2015, som afholdes 1.-2. maj.
- Hos Arla Unika vil vi lave verdens bedste oste. Mikkeller laver nogle af verdens bedste øl – derfor er det oplagt, at vi samarbejder, siger Mads Østergaard Clausen fra Arla Unika.
- Vi tænker jo begge, at alt er muligt. Hvis vi vil have en smag, så forsøger vi at lave den. Måske virker det, måske gør det ikke – men det ved vi først, når vi prøver. I første omgang har vi lavet to oste. Så må vi se, hvad vi ellers kan finde på i fremtiden, siger han.
Også Louise Byg Kongsholm kan se en fordel i samarbejdet mellem de to virksomheder.
- Arla Unika og Mikkeller er begge darlings inden for hvert deres område, så det giver fin mening, at de slår sig sammen og bruger deres individuelle forcer og viden om henholdsvis øl og ost til at skabe noget sammen. Timingmæssigt er det også et godt tidspunkt for Mikkeller. Mikkeller er et af de mest kendte mikrobryggerier, men der er kommet mange nye spillere på banen, så det gælder for Mikkeller om hele tiden at være to skridt foran de andre. Det er samarbejdet med Arla Unika et spændende eksempel på, siger Louise Byg Kongsholm.
De to oste vil være til salg i Arla Unikas butik i torvehallerne. Både Arla Unika og Mikkeller satser på at samarbejdet vil resultere i flere produkter løbende.