Arla vil sælge mere mælk i Kina

Kina er det hurtigst voksende mejerimarked i verden og har godt 1,3 milliarder forbrugere. Nu er Arla klar med en milliard-investering, der skal mangedoble eksporten af europæisk Arla-mælk og know-how til Kina.

Arlas topchef Peder-Tuborgh kunne i dag byde en kinesisk delegation velkommen. (Foto: Rasmus Bluhme)

Arlas topchef  Peder Tuborgh kunne i dag byde en delegation af toplederere og højtstående kinesiske embedsmænd velkommen for senere at underskrive en samlet palet af aftaler, der skal styrke den europæiske mejerigigants eksport til Kina.

Vil kunne femdoble omsætningen

Arla solgte sidste år for 700 millioner kroner i verdens folkerigeste land og venter, at aftalerne til sammen vil kunne femdoble virksomhedens samlede omsætning i Kina i 2016.

Den europæiske mejerigigant indgår en aftale med Kinas førende mejeriselskab, China Mengniu Dairy Compagny. Aftalen giver Arla adgang til det kinesiske marked og mulighed for at udbrede varemærket Arla inden for nye produktkategorier.

Samtidig bliver Arla indirekte medejer af det kinesiske mejeri sammen med med Kinas største fødevarekoncern, COFU Corporation, som er hovedaktionær i det kinesiske mejeri.

Endvidere underskriver Peder Tuborgh en aftale om at etablere et videncenter for teknologi og kvalitet, der skal styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontroleret mælkkvalitet på gårdene. Det sker med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram, Arlagården. Aftalen får opbakning fra det kinesiske landbrugsministerium og det danske fødevareministerium.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: