Arla har i de seneste par år allerede fjernet 500 tons sukker fra sine yoghurter og sænket saltindholdet i Danbo-ostene med 11 procent som led i at skærpe ernæringsprofilen på andelsmejeriets produkter. Og nu er turen kommet til minimælken. Virksomheden ændrer fedtprocenten fra 0,5 procent til 0,4 procent.
- Initiativet betyder, at vi årligt fjerner mere end 200 tons fedt fra hylderne – eller lige så meget som fedtindholdet i mere end én million pakker smør, siger Tomas Pietrangeli, direktør for Arla Danmark.
Han erkender, at det ikke gør den store forskel for den enkelte forbruger.
- Men det handler om at se initiativet som en del af et større billede, hvor vi med mindre greb kan justere på opskrifterne i vores produkter og dermed medvirker til, at mange bække små gør en stor å, siger han.
Smagen er den samme som altid
I 2001 introducerede Arla forbrugerne for minimælken, og i løbet af kort tid vandt den nye mælk indpas hos danskerne. Ifølge brugertests og Arlas egne professionelle smagspaneler smager den nye slanke udgave af minimælk, som den altid har gjort.
- Da vi lancerede minimælk, indeholdt den lige præcis den mængde fedt, den skulle for at smage godt. Men nu har vi videreudviklet på produktet og kan lancere en mælk med mindre fedt og samme gode smag, siger Tomas Pietrangeli.
Den nye minimælk er at finde i detailhandlen over hele landet.