Arla ekspanderer i Afrika

Mejerigiganten Arla fortsætter sin ekspansion i Afrika med to nye joint ventures i Nigeria og Senegal. To stærke lokale partnere, Tolaram i Nigeria og Attieh Group i Senegal, leverer det distributionsnetværk, der skal hjælpe Arla med at udvide sin forretning i Vestafrika.

Arla ekspanderer i både Niegeria og Senegal.

Med lanceringen af to nye joint venture-virksomheder i Senegal og Nigeria tager Arla nu de næste skridt ind på det vestafrikanske marked. Tiltaget er en del af Arlas strategi om at udvikle nye markeder uden for EU for at sikre, at Arla kan skabe så meget værdi som muligt på baggrund af andelshavernes mælk.

De to nye joint ventures er endnu et skridt på vej mod indfrielsen af Arlas ambitioner syd for Sahara, hvor Arla sigter mod at øge sin årlige omsætning fra omtrent 90 mio. EUR til ca. 460 millioner EUR i 2020. Det skal i første omgang ske gennem salg af pulvermælk og konsummælk, som der er stor efterspørgsel på i den hurtigt voksende middelklasse i og omkring de store byer – senere også gennem smør og ost.

- I takt med at levestandarden forbedres, efterspørger forbrugerne i stigende grad sikre fødevarer til rimelige penge, fortæller Steen Hadsbjerg, chef for Arla i Afrika syd for Sahara.

- Der er et underskud på mælk i Vestafrika, og derfor har Arla gode muligheder for at afsætte mælkepulver og andre mejeriprodukter på det vestafrikanske marked. Vi er her for at opbygge en langsigtet forretning, og det kræver, at vi har stærke lokale partnere. Vi er derfor glade for, at vi har indgået samarbejdsaftaler med to erfarne aktører i Senegal og Nigeria, siger han.

Nigeria et nøglemarked for Arla i Afrika
Med en årlig omsætning på omtrent 80 millioner EUR har Arla allerede en veletableret forretning i Nigeria, som dog hidtil har været baseret på forskellige distributionsaftaler. Ved at placere alle nuværende og fremtidige aktiviteter i den nye joint venture-virksomhed med Tolaram Group forventer Arla at øge sin omsætning til 240 millioner EUR inden 2020.

- Nigeria er et af de største markeder for mejeriprodukter i Afrika. For at få succes i Afrika skal vi have succes i Nigeria. Befolkningstallet vokser med to til tre procent om året, og nigerianerne er unge, ambitiøse og bliver mere og mere veluddannede. Det gør Nigeria til det perfekte marked for Arlas Afrika-strategi, og vi forventer, at det nye joint venture starter salget op i september, siger Steen Hadsbjerg.

Det nye joint venture i Nigeria hedder TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise, hvor Arla Foods og Tolaram Group hver ejer 50 procent. Virksomheden skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Nigeria. Mads Burmester kommer til at stå i spidsen for virksomheden som administrerende direktør.

Opstart i Senegal
I dag har Arla ingen salgsaktiviteter i Senegal, men ved at etablere en joint venture-virksomhed sammen med Attieh Group forventer Arla at nå en årlig omsætning på 32 millioner EUR inden 2020.

Den nye virksomhed i Senegal hedder Arla Senegal S.A. Arla Foods ejer 75 procent, Attieh Group 25 procent. Den skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Senegal og forventes at starte op inden udgangen af 2015.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: