Annette Heick skal få os til at købe mere økologi

ØKOLOGI – Danskerne køber især økologi for at undgå pesticidrester i maden. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop nu fokus på økologi som det sprøjte- og giftfrie alternativ til almindelige fødevarer.

Annette Heick, der er sanger og konferencier skal sammen med den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard få os til at købe mere økologisk mad.

Der skal færre pesticider i vores mad. Det mener ikke blot et flertal af de danske forbrugere – men også Coop og Danmarks Naturfredningsforening.

De gør nu fælles front mod de kemiske sprøjtegifte i hele oktober. De har simpelthen omdøbt årets tredje-sidste måned til Øktober. Formålet er at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Tre ud af fire danskere køber i forvejen økologi. Og den vigtigste årsag er, at de vil undgå pesticidrester i deres mad. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

Økologi er det oplagte valg
- Der er en stigende bevidsthed om indholdet i det, vi putter i munden, og hvad det betyder for vores følelse af velvære. Samtidig søger flere mod det naturlige og transparente, og så er økologien et oplagt valg for rigtig mange kunder, forklarer Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

- Det er rigtig godt, at danskerne køber så meget økologi. For det gavner både naturen og miljøet, siger Rikke Lundsgaard, der er landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

- Vi arbejder for, at Danmark skal blive 100 procent økologisk. Og det sker jo kun, hvis flere danskere vælger den økologiske vare, når de står nede i supermarkedet, pointerer hun.

Kendte kvinder vil købe mere økologi
For at inspirere danskerne til at købe mere økologi har Danmarks Naturfredningsforening allieret sig med tre kendte kvinder: Sanger og konferencier Annette Heick, den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard.

De har hver især sat et mål for, hvor meget økologi de vil købe i løbet af kampagneperioden, som Coop kalder Øktober. Danskerne kan melde sig på hold med den kendte, hvis øko-mål passer bedst med deres eget. Så er de med i konkurrencen om tre gange en måneds forbrug af økologi.

De kendte kvinder dyster samtidig om, hvem der får flest medspillere på deres øko-hold.

Derudover vil der være et ekstraordinært stort fokus på økologi i Coops butikker: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og Fakta, blandt andet med mange tilbud.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: