Af Lina Lind Christensen, kampagnechef i Anima
Coops annoncekampagne for kylling med ét dyrevelfærdshjerte udløste en shitstorm på Facebook, fordi den viste en sund, fuldvoksen høne i stedet for en hurtigtvoksende turbo-industrikylling. Først fastholdt Coop over for medier og kunder, at billedet var retvisende, men nu erkender virksomheden brøleren.
En høne med struttende kam, flot fjerdragt og et strå i munden. Det var, hvad der mødte bl.a. BT og MX’s læsere, da de 1. oktober slog op på en reklameannonce for Coops et-hjertede slagtekyllinger under sloganet »Spis kylling med hjertet«. Problemet var, at der i annoncen blev vist et forkert dyr. I stedet for den ekstremt hurtigtvoksende Ross 308-slagtekylling, som er det produkt, forbrugerne reelt køber, viste annoncen en sund og slank æglæggende høne.
Anmeldt for vildledende markedsføring
Allerede samme dag anmeldte dyreværnsforeningen Anima Coop til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.
Der er mange problemer forbundet med opdræt af kyllingetypen Ross 308, som er den mest almindelige slagtekylling i Danmark. De mest udbredte problemer er forbundet med væksten. Kyllingerne i produktionen er udviklet til at vokse så hurtigt, at deres kroppe ikke kan følge med.
Det betyder blandt andet, at dyrene i tre ud af fire tilfælde lider af gangproblemer. Disse problemer fører til, at dyrene i nogle tilfælde ikke kan stå oprejse og løfte deres egen vægt, og i de værste tilfælde er der lammelser og dødsfald blandt dyrene.
Netop derfor mener Anima, at det er uetisk og vildledende, at Coop viser et andet dyr – og et andet produkt – i deres annonce, fordi det maler et forkert billede over for forbrugeren og skjuler de velfærdsmæssige problemer i industrien.
Coop erkender kyllingebrøler efter shitstorm
Også forbrugerne finder billedet problematisk. Massevis af skuffede kunder har skrevet til Coop og påpegede fejlen. Men i løbet af dagen fastholdt Coop, at kyllingen i annoncen var en Ross 308.
Ved hjælp af en billedsøgning kunne Anima dokumentere, at billedet er et stock-billede af en voksen æglæggerhøne og altså ikke af en Ross 308-slagtekylling. Hønens type er endvidere blevet fastslået af sektorchef Jørgen Nyberg Larsen fra Landbrug & Fødevarer. Først derefter erkendte Signe Frese, CSR-chef hos Coop, at Coop har brugt et forkert billede i annoncen og erklærede, at det ikke vil blive brugt fremadrettet.
Anima opfordrer til stop for turbokyllinger
Anima er glad for, at Coop endelig har erkendt fejlen og ikke vil bruge forkerte billeder i annoncer fremover. Men det er ikke nok. Coops 1-hjerteniveau er nødt til at stille krav til dyrenes vækst, hvis forbrugerne skal kunne tage mærkningsordningen alvorligt.
1-hjerteniveauet sikrer ganske rigtigt kyllingerne nogle forbedringer i forhold til den helt skrabede konventionelle produktion, hvor der er skåret helt ind til benet i forhold til dyrevelfærden. Her tilbyder Coops 1-hjerteniveau bl.a. bedre beskæftigelse og mere plads, og det er bedre end ingenting – så langt er Anima enige med Coop. Men hvis dyrene virkelig skal mærke et løft i velfærden, der gør en forskel – hvis det skal være dyrevelfærd, så det kan mærkes, som Coop selv plejer at sige – så skal der sættes en stopper for de hurtigtvoksende industrikyllinger som Ross 308.
Det vil for alvor være dyrevelfærd, så det kan mærkes.