Alternativet: Indenrigsfly skal flyve på el

TRANSPORT – Senest i 2040 skal al indenrigsflyvning i Danmark være eldrevet, foreslår Alternativet. Det sker efter norsk forbillede, hvor planen er, at indenrigsflyvninger på en varighed under 1,5 time skal ske på el.

Det kan lade sig gøre at flyve udelukkende på solenergi har Solar Impulse bevist. El-drevne flyvemaskiner vil blive mere almindelige i løbet af en årrække.

Alternativet vil senest i 2040 derfor gøre det ulovligt at lette og lande indenrigsfly i danske lufthavne, hvis de flyver på fossile brændsler.

- Vi ønsker en gennemgribende grøn omstilling af hele Danmark, og det gælder selvfølgelig også luftfarten. Den udleder nemlig rigtig mange drivhusgasser, der bidrager til at forværre den klimakrise, vi allerede befinder os i. Derfor skal vi selvfølgelig gå forrest og stille krav om, at alle danske indenrigsfly flyver på el senest i 2040, siger Christian Poll, ordfører for grøn omstilling for Alternativet.

Udledninger af drivhusgasser fra flybranchen er ikke omfattet af Paris-aftalen. Det har Alternativet flere gange har kritiseret, fordi branchen dermed risikerer at formøble dele af de fremskridt, vi gør med hensyn til nedbringelse af udledningen af drivhusgasser fra andre brancher.

Flytrafikken udledte 87 mere
På EU-plan steg udledningen af drivhusgasser fra luftfart med ikke mindre end 87 procent mellem 1990 og 2006.

- Hvis vi tillader flybranchens klimaudledning at gå amok, risikerer vi at undergrave Paris-aftalen, så det er afgørende, at vi presser branchen til blive grønnere i en fart. Udviklingen af el-fly er allerede i gang og det skal et grønt foregangsland da udnytte, siger Rasmus Nordqvist, klimaordfører for Alternativet.

Generelt set er udledningen fra korte flyvninger i dag langt højere end de er for langdistanceflyvninger. Visse beregninger viser, at udledningen er over dobbelt så stor for korte flyvninger.

Alternativet har tidligere foreslået en klimaafgift på alle flyrejser på 80 kroner pr. rejse.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: