- Mange bilister nyder den kølende aircondition i sommervarmen, men der er tungtvejende argumenter for at slukke for anlægget og i stedet lukke vinduerne op. Det er bedre både for privatøkonomien og for miljøet, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd.
Stort set alle nye biler og et stigende antal busser er udstyret med aircondition, og det øger både energiforbruget og klimabelastningen ved bilkørslen.
Bilens energiforbrug og dermed CO2-udledning stiger nemlig med 5-15 pct. når der bliver tændt for airconditionen, og ved bykørsel bliver forbruget endda op til 30 pct. højere.
Ifølge en schweizisk undersøgelse bruger en bil årligt lige så meget brændstof på aircondition som på at køre en tur fra Hamburg til Paris.
Klimaskadeligt kølemiddel
Langt de fleste airconditionanlæg i biler bruger desuden gassen R134a (tetrafluorethane) som kølemiddel. Det er en af de såkaldte f-gasser, der er ca. 1.430 gange mere klimaskadelig end CO2. R134a kan imidlertid nemt erstattes med CO2. Anlæg som køler med CO2, har desuden et markant lavere energiforbrug, og de er billigere både i vedligehold i drift. Alligevel tøver bilindustrien med at udfase den klimaskadelige R134a.
- Bilindustrien er stadig tilbageholdende med at bruge CO2 som kølemiddel i stedet for R134a, fordi CO2-anlæggene er en anelse dyrere at producere, og industrien fokuserer primært på produktionsomkostninger og ikke på driftsomkostningerne ved at køre i bilerne. Taberne er desværre både miljøet og bilejerne, siger Kaare Press-Kristensen.
Tysk kampagne
Det Økologiske Råd støtter kampagen PRO Klima, som de to tyske miljø- og trafikorganisationer, DUH (Deutsche Umwelthilfe) og Verkehrsclub Deutschland i øjeblikket kører for at sætte fokus på de miljømæssige og økonomiske fordele ved at bruge CO2 til køling frem for R134a (tetrafluorethane).
- I Tyskland slipper årligt så meget klimaskadelig R134a ud, at det svarer til CO2-emissionen fra næsten alle 2,2 mio. danske personbiler. Det kunne helt undgås ved bruge CO2 som kølemiddel, fremhæver Patrick Huth, der er projektleder DUH.
Kampagen PRO Klima er støttet af midler fra EU’s Life-projekt.
Læs mere om kampagnen PRO Klima: www.autoklimaanlage.info/en/start.html