- Der er tale om et stort fremskridt. Det er et markant spring frem mod et moderne og effektivt jernbanesystem, der sikrer hurtigere og mere grøn transport, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
- Timemodellen med superlyntog vil gøre det betydeligt mere attraktivt at køre i tog i forhold til andre transportformer, hvor komforten og det at man kan arbejde undervejs, nu kombineres med, at man nu også kommer endnu hurtigere frem, siger han.
Hurtigere, billigere og mere pålidelige tog
Også elektrificeringen af hovedstrækninger er i sig selv et stort skridt fremad, mener rådet.
Elektrificeringen vil betyde hurtigere, billigere og mere pålidelige tog samt en seriøs nedbringelse af CO2-udledningen fra togtransport, vurderer Det Økologiske Råd.
- Der er tale om en stor, seriøs og langsigtet investering i den kollektive transport. Derudover vil elektrificeringen også betyde en endelig løsning i forhold til partikelforureningen i og nær togene, siger Jeppe Juul.
Det skyldes, at el-tog accelererer hurtigere end dieseltog og dermed kan komme hurtigere frem, så rejsetideen i hvert fald på nogle strækninger kan afkortes.
Mindre støj
- Den øgede brug af eldrevne tog bidrager også til at sænke støjniveauet, især omkring stationerne, mærkbart, siger Jeppe Juul.
Det Økologiske Råd ser også dette store elektrificerings-initiativ som et fremragende eksempel på grøn jobskabelse. Og rådet håber, at tiltaget også medfører en fremrykning af Signalprojektet, hvor DSB udskifter sine forældede signaler, der er årsagen til en meget stor del af de nuværende forsinkelser.
- Det er åbenlyst at samtænke elektrificeringen med en fremrykning af signalprojektet. Både af økonomiske grunde og for hurtigere at få et markant løft af kvaliteten af togdriften, siger Jeppe Juul.