Greenpeace-aktivister fra USA har i dag firet sig ned fra en bro i Portland, Oregon for at bremse en isbryder, der efter at have gennemgået en nødreparation er på vej tilbage til Arktis for at bistå Shells forsøg på at bore efter olie ved Alaska.
De amerikanske myndigheder gav i sidste uge selskabet tilladelse til at begynde boringerne, men under forudsætning af Shell søger en ny endelig godkendelse, når isbryderen Fennica når tilbage til borestedet efter at være havareret straks efter sin ankomst til Alaska.
26 klatrere har sikret sig under den 124 meter høje St. Johns Bridge for at blokere for Fennicas forsøg på at forlade Portland midt om natten amerikansk tid. Aktivisterne ønsker at give de amerikanske myndigheder en sidste chance for at stoppe olieboringer i Arktis og demonstrere det personlige mod præsident Obama har savnet med sit seneste grønne lys til Shell.
Slapt af Obama
- Obama har gennem hele sit præsidentembede gjort sig til talsmand for at løse klimaproblemerne og passe på miljøet i Arktis. Derfor er det direkte slapt, at han nu vil give Shell grønt lys til en oliejagt, som kan koste uoverskuelig olieforurening og forstærke de klimaforandringer, han gerne vil gå i front for at bremse, siger Sune Scheller, projektleder hos Greenpeace i Danmark.
- Shells comeback-forsøg i Arktis er gået på grund, inden boringerne overhovedet er begyndt, og det bringer ubehagelige minder frem fra senest selskabet forsøgte sig nord for Alaska, hvor man mistede kontrollen med boreriggen Kulluk efter en på alle måder katastrofal boresæson. Shell ignorerer både fornuft, videnskab og massive protester, og Obama må her i 11. time indse, at han er på vej til at godkende en potentiel katastrofe, siger Sune Scheller.
Pres på Obama
Den igangværende aktion kommer dagen efter, at den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton udtrykte stor skepsis om olieboringer i Arktis. En udmelding, der ifølge Greenpeace kan lægge yderligere pres på Obama og hans arbejde for at sikre sit eftermæle på klima- og miljøområdet.
Shell har fået foreløbig tilladelse til at bore såkaldte tophuller i Tjukterhavet, men godkendelsen til at bore videre i de olieholdige lag afventer Fennicas retur. Ombord har isbryderen nemlig en såkaldt capping stack, der er designet til at blive placeret oven på en oliebrønd i tilfælde af et udslip eller en anden alvorlig krisesituation.
Ifølge de amerikanske myndigheders egen vurdering er der 75 procent risiko for et eller to større olieudslip, hvis Shell begynder egentlig olieudvinding fra sine licenser i området.