11 butikskæder bakker op om miljøkampagne

MILJØ – Miljømærkning Danmark har skudt gang i forårskampagnen »Dit valg i dag betyder alverden i morgen«, og opbakningen er stor.

Flere butikker satser målrettet på miljømærkede produkter med Svanemærket og EU-Blomsten.

Forårskampagnen for Svanemærket og EU-Blomsten sætter i år fokus på de valg, vi som forældre træffer for os selv og vores børn.

Kampagnen får bred opbakning fra 11 af de store detailkæder, som blandt andet sætter fokus på miljømærkede produkter i tilbudsaviser og på sociale medier, oplyser Miljømærkning Danmark.

- Vi er rigtig glade for butikskædernes massive opbakning til kampagnen – for det er først og fremmest i butikkerne, at danskerne møder miljømærkerne. Og det er ved butikshylden, at forældre hver dag træffer de mange små valg, som er vigtige for hele familiens sundhed – og vores alle sammens natur og miljø, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Flere og flere kigger efter Svanemærket
- Vi ved fra vores undersøgelser, at flere og flere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer. Og vi ser, at flere og flere butikker satser målrettet på miljømærkede produkter i deres varesortiment for at imødekomme den stigende efterspørgsel.

En af de kæder, der prioriterer Svanemærket højt, er Matas.

- Forbrugerne har stor tillid til Svanemærket, primært fordi de skrappe krav til miljø og sundhed er certificerede af en uvildig part. Vi kan tydeligt se, at vores kunder i stigende grad prioriterer bæredygtighed og Matas’ salg af svanemærkede produkter steg med 30 procent i 2017. Samtidig udgør miljø og sundhed kernen i vores eget arbejde med bæredygtighed, og det er således helt naturligt for os at udvise samfundsansvar og bakke op om kampagnen, siger Elisabeth Toftmann Klintholm, chef for Investor Relations og Corporate Affairs i Matas.

Også discountkæden Lidl satser i stigende grad på miljømærkerne.

- I Lidl har vi en målsætning om at øge omsætningen af svanemærkede produkter med 20 procent inden udgangen af 2020. Dels fordi det er i tråd med forbrugernes stigende efterspørgsel. Dels fordi vi mener, at miljøhensyn og respekt for jordens ressourcer er alfa og omega for at drive en sund forretning, der kan begå sig langt ud i fremtiden, siger Lærke Skaksen, CSR-ansvarlig fra Lidl.

Forbrugerne har stor tillid til Svanemærket og EU-Blomsten.

FAKTA: Her finder du Svanemærket og EU-Blomsten

  • Du finder Svanemærket og EU-Blomsten på mere end 15.000 produkter og serviceydelser – bl.a. plejeprodukter, vaskepulver, madpapir, tekstiler, byggeprodukter, møbler, bilvaskehaller, hoteller og boliger.
  • Alene indenfor pleje- og hygiejneprodukter er der samlet set mere end 3.000 svanemærkede produkter at vælge imellem, bl.a. ansigtspleje, barberskum, bind og tamponer, hårpleje og styling, kropspleje, makeup, selvbruner, solcreme og tandpasta.

Disse kæder bakker op om kampagnen:

Aldi, Dagli’Brugsen, Føtex, Lidl, Løvbjerg, Matas, Meny, Nemlig.com, Rema1000, Spar, SuperBrugsen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: